Pemuda Miskin Yang Dipinggir (Kisah Benar)

Pada waktu petang, ada seorang lelaki ini, muncul entah dari mana , melihatnya berjalan seperti orang mati , kepalanya menunduk ke bawah , rambut panjang yang menutupi mukanya, mengheret kaki di koridor tempat kerja saya.

Terdapat pelanggan duduk di sekitar kawasan itu , mereka jelas berasa terganggu. Lelaki ini kelihatan seperti penghisap dadah , atau pesakit mental.

Semua orang hanya tahu menghalau dia pergi , tetapi tidak mahu mendekatinya. Perkara pertama yang difikirkan apabila saya melihat dia , aku ingin membantu dia.

Mungkin kalau didekati saya akan dicederakan . Walau bagaimanapun , tanpa banyak memikirkan , saya pergi ke arahnya, meletakkan tangan saya di atas bahu beliau dan bertanya mengapa.

Saya bertanya apa yang berlaku kepadanya , dari mana kamu datang? , mana keluargamu?. Dia tidak mahu berkata-kata yang pada mulanya, tetapi selepas bertanya lagi , dia berkata seluruh ahli keluarga dia meninggal dunia.

Saya membawa dia ke belakang restoran , dan segera mendapat beberapa makanan dan minuman untuknya. Saya bertanya dan beliau berkata beliau tidak makan selama beberapa hari .

Ketika beliau makan nasi dengan kari dan telur goreng , saya boleh bayangkan bagaimana menjadi sukarnya baginya. Bagaimana dia tidak berdaya , dan bagaimana dia merasai apabila semua orang mengusir dia, menolak dia .

Selepas makan , saya membawanya untuk menggunting rambut, semua kedai gunting menolak dia , bimbang bahawa beliau akan memberi kesan kepada pelanggan mereka. Saya bertanya jika kita boleh membantu anak muda yang miskin pada kadar yang lebih murah, dan model rambut yang mudah untuk dipotong. Saya bersedia untuk membayar 20 untuk gunting rambut , tetapi mereka masih tetapkan 30.

Jadi kami kembali ke restoran , saya tiba-tiba mengingatkan rakan-rakan Nepal saya yang tidak pergi ke salon, Mereka memotong rambut antara satu sama lain . Alhamdulillah . Saya bertanya kepada mereka untuk membantu. Dan jurujual datang, seorang warga Pakistan . Dia mahu membantu pemuda miskin ini juga, dan ditawarkan untuk memberinya gunting rambut secara percuma. Menakjubkan.

Selepas memotong rambut tersebut , saya melihat kepadanya, dan memikirkan seorang yang baik dengan melihat riak wajahnya. Kami membawanya ke tandas dan biarkan dia mandi di sana.

Sejurus kemudian , seorang lelaki daripada salon kami melawat sebelum ini, membawa sepasang kasut untuknya. kasut sesuai denganya.

Kami berbual-bual seketika. Dia seorang pemuda melayu , dia boleh bercakap Bahasa Inggeris yang baik , dan lancar . Saya fikir , tidak masalah baginya untuk mendapatkan pekerjaan.

Saya menasihati beliau untuk mencuba dan mendapatkan pekerjaan esok, dan meminta syarikat itu untuk menyediakan penginapan. Buat masa ini , kami memberitahu kepada dia boleh datang setiap hari dan kita boleh berikan dia makanan.Sejurus selepas itu dia pergi meninggalkan saya.

Saya bersyukur kepada Tuhan bahawa saya telah mengambil langkah pertama untuk mendekati dia. Dan memikirkan kembali pada perjalanan kisah ini, saya amat bersyukur bahawa saya boleh melakukan sesuatu untuk membantu . Dengan tanpa tenaga. Dan jika hidup saya membantu orang setiap hari seperti itu, saya akan berasa gembira, dan mempunyai rasa tujuan yang lebih besar dalam kehidupan . Dan saya tahu jauh di dalam kami dipanggil untuk hidup seperti itu , kita dipanggil untuk menjadi cahaya , untuk memberkati .

Sungguh mengagumkan , jika itu hidup ditakdirkan. kerana kami dipanggil , untuk mengasihi.


3 Ulasan

Terbaru Lebih lama